Meditci
2005.07.09. 14:09
A meditci az a pszichs gyakorlatforma, amely krl a legtbb flrerts s tveds tapasztalhat a kztudatban. E helyen elegendnek
A meditci az a pszichs gyakorlatforma, amely krl a legtbb flrerts s tveds tapasztalhat a kztudatban. E helyen elegendnek vljk, ha a meditci hamis rtelmezsnek kt leggyakoribb vltozatt igaztjuk helyre. Tveds a meditcit sui generis valamilyen misztikus, transzcendentlis clzat tevkenysgnek tartani. Tagadhatatlan, hogy a meditci keleti vallsfilozfik gondolatrendszerben fejldtt ki, s ksbb jelents szerepet jtszott a keresztny ezoterikban is, szerves rsze volt a szerzetes-nevels sorn alkalmazott lelki "trningeknek". Ez azonban nem jelent tbbet annl, hogy az adott kultra s ideolgia formanyelvbe gyazottan kialaktottak egy olyan technikt, amely messzemenen alkalmasnak bizonyult az n-erk nvelsre, az elmlyeds, a benssges tls fokozsra. A pszichs tartalmak trsadalmilag-trtnetileg meghatrozottak. De a pszicholgiai s pszichs dinamizmusok, a mkds alapvet trvnyszersgei azonosak, fggetlenl attl, hogy melyik trtnelmi korszakban, mifle tudattartalmakkal teltve l az ember. Ez a tny teszi objektve lehetsgess, hogy a trtneti-ideolgiai burkok lehntsa utn tisztn hozzfrhessnk a meditci gyakorlati rtk lnyeghez, s azt a mai civilizciban s kultrban l ember pszichs fejldsnek szolglatba llthassuk. Ennek megfelelen a meditci irracionlis irnyba is fordthat - hiszen egyszeren eszkz, amelyet a legklnbzbb hatsok elrsre lehet felhasznlni. Nem tartjuk vletlennek, hogy a nyugaton bizonyos divathullmknt elterjed n. transzcendentlis meditci megkapta jelzjt. Ez mutatja, hogy adott esetben nem ltalban van sz meditcirl, s ezt a technikt tbbek kztt misztikus vilgkpbe gyazottan is lehet mvelni. Mi nem ezen az ton jrunk. Szmunkra a meditci nem a realitsoktl val eltvolods, hanem a valsg mlyebb megismersnek lehetsgt jelenti.
A tves vlekedsek msik csoportja egyszeren sszetveszti a meditcit a koncentrcival. Tarts gondolatsszpontostst rt rajta, amikor a kznyelv szhasznlatnak megfelelen a tprengs szinonimjaknt hasznlja: lehetsgesnek tartja, hogy "valamin" meditljunk. Mr most le kell szgeznnk, hogy a meditci lnyege a gondolati trgynlklisg pszichs llapotnak tmeneti elidzse. A meditci megrtshez utalnunk kell az emberi gondolkods fejldstrtnetnek tjra, amely a mgikus, majd a mitologikus gondolkods nagy llomsai utn rkezett el a racionlis fogalmi gondolkods mai kiteljesedshez. E trtneti utat nem azonos, de analg mdon ismtli a gyermeki gondolkods fejldse; st a mgikus s mitologikus gondolkods archaikus maradvnyai ma is jelen vannak mindennapi letnkben: alvskor amikor az agykrgi szrkellomny egy rsznek gtlsa lehetv teszi, hogy fejldstrtnetileg sibb kpletek aktivizldsa mgikus s mitologikus gondolatformkkal teltse lmainkat; hiedelmeinkben s nem utolssorban a mvszetben.
Fel kell tennnk a krdst: Vajon racionlis gondolkodsunk jelenlegi fejlettsgi szintjn t tudja-e fogni a pszich valamennyi tartomnyt? A megismerkpessg fejldsvel nyilvn egyre tbbet rt meg belle, ma mg azonban tvolrl sem beszlhetnk teljessgrl. Az eltlet-mentes vizsgldsnak be kell ltnia, hogy rzelmi s sztnletnk, st sokszor tleteink, fantziakpeink birodalmban is mg csak az szrevevs, a konstatls szintjig jutott el racionlis gondolkozsunk. Messze vagyunk mg a teljes megrtstl, mg messzebb az akaratlagos irnytstl. Tudatllapotunk bersge teht nem azonos szint a lelki let klnbz terletein. Legberebbek az intellektulis mkdsek s a szndkos cselekvs terletn vagyunk. Az rzelmek s az akarati funkcik szervezdse az "lom-tudathoz" hasonl bersgi szinten trtnik, inkbb csak tapasztalunk jelensgeket, trtnseket, amelyeket tudomsul vehetnk, de mg kevss vagyunk kpesek szablyozni. (Pl.: rokon- s ellenszenvek, szeretetek, vonzalmak, utlatok, undorok stb.) Vgl, ami sztndinamizmusainkat illeti, ezekrl leginkbb kvetkezmnyeikben: ksztetseinkben, vgyainkban kapunk hrt, mg hinyzik a kzvetlen tapasztals s megismers lehetsge. gy gondoljuk, hogy errl az llapotrl beszl a mlyllektan, amikor klnbz tudatszinteket r le - a tudatos, a tudatelttes, a tudattalan, st esetleg a kollektv tudattalan fogalmaival. Az utbbiakra az lomtalan mlyalvs tudatllapota tnik megfelel hasonlatnak.
lmnyeinket, rzseinket, ppen a megrts ignytl thatva, ltalban logikai s idrendi struktrba prbljuk rendezni. Ugyanakkor a feltr pszichoterpik kzs tapasztalata, hogy ez a felfogsmd sokszor akadlya a tnyleges megrtsnek. Szembetl, hogy lmny- s rzsvilgunknak van egy szubjektv emocionlis elrendezdse is, amelyet a kronolgia s a logika sokszor meghamist s elfed. Ami rgen trtnt, fjhat gy, mintha ma esett volna meg; neurotikus felntt megrgzdhet infantilis szinten, s ezrt sokszor inadekvtan viselkedik; vannak rzseink s indulataink, amelyek ellentmondanak a logiknak stb. A klnbz szabad asszocicis technikk, magatarts- s lomrtelmezsek ppen azt clozzk, hogy feltrjk az lmnyek valdi emocionlis elrendezdst, s ezltal lehetv tegyk a vltoztatst.
Csakhogy az ember pszichikumnak a pszichoanalzis szerinti rtegezdse a tudatossg szempontjbl esetleg csak a mai emberre jellemz, aki mg tvolrl sem fejezte be intellektulis fejldst - teht afel is tarthat, hogy pszichs mkdsnek egyre nagyobb terleteit vonja tudatos kontrollja al. A tudatossg jelenlegi bersgi szintjei esetleg csak a fejldstrtnet aktulis epizdjnak tekinthetk.
Most rkeztnk el a msodik krdshez. Ha az emberi tudat ma is vltozsban, fejldsben van, mi ennek az tnak az irnya? Kvethetik-e a tudat racionlis szintjt ms fejlettsgi fokozatok? Jogos-e Jzsef Attila programja: "n tllpek e mai kocsmn, az rtelemig s tovbb"? Ha nem visszafel a mgikus-mitologikus tudatszintekhez, akkor mit jelent ez a "tovbb"? Ebbl ma mg taln semmi sem ltszik, vagy csak ppen ltszani kezd. Mindenesetre a mvszi imaginci, a kpalkots vagy a zenei inspirci, a hangzs; a ma mg gyans parapszicholgiai ingovnyban fel-feltnedez, sokszor rthetetlen s tudomnyosan magyarzhatatlan intuci - amelyet jobb hjn elneveznk teleptinak -, mindezek esetleg az eljvend tudatllapotok csrinak is felfoghatk. A tudomny fejldse arrl tanskodik, hogy egykor okkultnak nevezett parapszicholgiai jelensgek - pl. a hipnzis, a jgik "rendkvli" kpessgei - az idk sorn elhelyezkedtek a tudomnyos ismeretek trhzban. A misztikumbl tudomny lett. Ezrt a tuds soha nem helyezkedhet arra az llspontra, hogy tagadja egy brmilyen ritka jelensg ltezst csak azrt, mert mg nem tudja megmagyarzni. A kutats rtelme ppen az rthetetlen rthetv ttele.
A meditcinak az a clja, hogy behatolhassunk a pszichs let olyan tartomnyaiba is, amelyek ma mg kzvetlenl nem megragadhatk a racionlis megrts szmra. Ezrt lnyege a gondolkodsi aktivits idleges felfggesztse, szneteltetse. A gondolatilag "res ednny" vls lehetsget ad arra, hogy lmnyvilgunk nem tudatos szfrjrl kzvetlenl szerezhessnk tapasztalst, flretve a logikai s kronolgiai "szrket". A meditci teht az nmegismers egyik legmlyebbre hatol eszkze.
A koncentrci annyiban tekinthet a meditci elksztsnek, hogy a szabadon raml gondolatok, rzelmek, asszocicik sokflesgt, gyors vltakozst egy tartalomban val elmlylsre szkti. A meditci ezt a tartalmat is flreteszi. Olyan lelki-llapotba vezet el, amikor nincsenek rzseink, rzelmeink, gondolataink; pszichsen teljesen resek vagyunk, s vrjuk, hogy ebbe a "vkuumba" milyen tartalom szivrog be. A meditci sorn spontn megjelen pszichs tartalmat azutn gondolatilag fel kell dolgoznunk, meg kell rtennk, helyre kell tennnk - esetleg ppen koncentrcis gyakorlatok segtsgvel. Ebben az esetben a koncentrci tartalma az, ami a meditci sorn bennnk letre kelt. A teljes gyakorlatsor teht: az alapgyakorlatokkal, a koncentrcival kifejlesztjk meditcis kpessgnket. Ezutn kvetkezik a meditci, nmagunk kirestse. Ha ekzben valamilyen lmnynk tmad, ezt jabb koncentrcival dolgozzuk fel.
Meditci nem vgezhet az igazi megismerst egyedl biztost kivr trelem nlkl. A meditci tulajdonkppen nmagunknak feltett krds. A meditci sorn felbukkan pszichs tartalom "kzls nmagunkrl, nmagunknak". Ennek a kzlsnek a megjelenst nem lehet erltetni, siettetni. Ezrt a meditci csak egy lehetsg kidolgozst jelenti. Sokszor elfordulhat, hogy a meditci sorn semmi sem trtnik. Ilyenkor egy id utn megszntetjk kiresedett llapotunkat, tovbb folytatjuk mindennapos tevkenysgnket. Ez nem kudarc. A meditci nmagban is rendkvl sokat ad a bels csend s nyugalom megteremtshez. Ha mg valamilyen lmnynk is tmad - ez szinte mr "rads". Bzzuk ezt pszichikumunk dinamizmusra: ami valban felsznre trekszik bennnk, az elbb-utbb megjelenik a meditci sorn.
|